Era digitală nu reprezintă un pericol pentru biblioteci. Aceasta este concluzia la care au ajuns, la final de septembrie, elevi din mai multe licee bucureștene, prezenți la dezbaterea intitulată interogativ – „Mai are rost să mergem la bibliotecă în era digitală?”. Evenimentul (organizat de către Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” și Fundația Universitară „Carol I”) a deschis cea de-a XIII-a ediție a festivalului Strada de C’Arte, devenit o tradiție în viața culturii din capitală.
Venind de la colegiile „Mihai Viteazul”, „Școala Centrală”, „Gheorghe Lazăr”, „Traian Vuia”, „Gheorghe Asachi”, „Miguel de Cervantes”, tinerii au însuflețit Aula bibliotecii, prezentă în „Top 10 cele mai frumoase biblioteci universitare din Europa”, potrivit The Knowledge Academy[1]. Printre participanți s-au numărat și specialiști din domeniul biblioteconomiei, angajați ai diverselor departamente de specialitate din cadrul BCU „Carol I”.
Într-un astfel de cadru, conf. univ. dr. Mireille Rădoi, director general al instituției, dr. Carmen Pesantez, președinta Asociației Bibliotecarilor din România (ABR), și reprezentanții Softlink Central Europe au interacționat cu adolescenți, însoțiți de profesorii lor, pe tema subsumată întrebării dezbaterii.
Un semn că dinamica generațiilor se transformă de la an la an, precum și raportarea mai complexă la informație s-au arătat în interesul pe care l-a stârnit, în rândul celor prezenți, interferența dintre lumea cărților și tehnologie. Mai mult, pentru că era o discuție și nu un curs, opiniile invitațiilor noștri au fost încurajate constant, pentru a găsi împreună răspunsul la întrebarea dezbaterii, și totuși mai are rost să mergem la bibliotecă în era digitală? Desigur, elevii au vorbit și despre cele mai recente cărți pe care le-au citit, iar cei mai asertivi și-au susținut ideile cu privire la biblioteci și mai ales legat de accesarea acestora, precum și referitor la curajul de a spune ce crezi.
Pentru o bibliotecă universitară, dialogul cu elevii reprezintă o posibilă conversație cu viitorii utilizatori, astfel că atât mesajele directorului general BCU „Carol I”, cât și al președintei ABR au avut scopul de a pune în evidență importanța decisivă a cititului și a studiului, în formarea profesională a unui tânăr. De cealaltă parte, Csaba Giras, managerul companiei care a implementat, printre altele, și un performant motor de căutare pentru biblioteci, a pledat pentru importanța tehnologiei, prin prezentarea unor instrumente de lucru care să ofere acces rapid la informație de calitate.
Sarea și piperul dezbaterii a fost tragerea la sorți a câștigătorilor, care au răspuns la un chestionar despre relația dintre cărți și tehnologie. Premiile au constat în abonamente la platforma de împrumut e-books cloudLibrary, implementată de Softlink la Biblioteca Județeană „Astra” Sibiu, și permise de acces la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”, pentru o perioadă de șase luni.
În concluzie, da și iar da, chiar de mai multe ori da, are rost să mergem la bibliotecă în era digitală. Digitizarea poate ajuta decisiv procesul de învățământ și din perspectiva bibliotecilor, pentru că ea prezervă ceea ce timpul ar putea șterge și contribuie, scurtând durata de acces, la informație de calitate. Prin digitizare, cunoașterea trebuie sistematizată astfel încât să poată fi înțeleasă și folosită inteligent.
BCU „Carol I” stă bine și la acest capitol, reușind să convertească în format electronic milioane de pagini și să le organizeze într-o platformă modernă: Restitutio; documente prețioase de care generațiile actuale și viitoare se pot folosi. Totuși, pentru a putea face asta mai ușor, este nevoie să înțelegem cum gândesc tinerii care acum se află pe băncile școlii și să ne adaptăm împreună la preocupările lor. Și tocmai de aceea revista noastră vrea să propună și alte dezbateri, cel puțin la fel de utile și antrenante.
[1] „Europe’s most beautiful universities according to the golden ratio”, The Knowledge Academy,https://www.theknowledgeacademy.com/news/most-beautiful-universities-golden-ratio/, link accesat în noiembrie 2024.